Friday, December 26, 2008

Hanya 14.5% susu body

Bilangan ibu berkorban mengerang sakit tapi memberi nikmat pada anak adalah sedikit di
negara aku.
Aku rasa, pathetic.
Benar.

Memang sedih betapa 85% ibu-ibu tidak tahu akan baiknya, indahnya memberi aliran susu dalam badan kepada anak yang telah dikandung 9 bulan itu. Kalau boleh aku bilang dengan jari kebaikan breastfeed akan ku khabarkan setiap satunya. Namun, faedah breastfeed terlalu banyak melebihi 10 jariku untuk aku bentangkan semua.

Aku agak-agak sendiri kenapa eh ibu-ibu tidak memberi susu badan pada bayi?
1. Mungkin proses itu tidak berapa selesa pada mulanya. Sakit bilang sesetengah mereka.
2. Rungutan : Susu tu tak nak keluar.
3. Baby tak nak minum.
4. Mak aku takde galakkan aku breastfeed pun.
5. Sakit sgt2. Bila beri pada baby aku menangis tak tahan sakit.
6. Tak sempat la, bila pergi kerja.. macamana nak bagi?

Ini baru 6, kalau nak tahu lagi pergi la tanya pada ibu-ibu yg tak beri susu badan.

Aku memang tidak adil nak suarakan faktor-faktor ibu yang tidak breastfeed kerana aku belum punya anak. Tapi aku punya mata yang boleh membaca isu semasa, punya telinga tuk mendengar rintihan warga ibu di luar sana.


Alangkah bagusnya kalau bilangan ibu memberi susu badan meningkat. Kenapa?
1. Sebab ia saaangaaaat menjimatkan - Susu tin bukannya murah. 1 tin saja boleh mencecah RM 30+. Susu badan? Priceless. Bukan ke kita sudah dapat jimat RM 30 untuk 2 minggu?


2.Saangat berkhasiat- nutrien 10 minit pertama aliran susu dari ibu itu berbeza dengan nutrien aliran susu 10 minit kemudiannya. Bisakah susu tin memberi ini pada bayi? Tidak mungkin.

3. Body ibu- Memberi susu badan pada anak dapat mengurangkan lemak di badan, maka lemak2 gemuk si ibu(hasil mengandung) akan pergi jauh :)
**Ramai yang mahukan badan asal kan?

4. Hubungan sosial- Hubungan sosial si ibu dan anak akan terjalin dgn baik sekali. (sekurang2nya di saat si anak masih bayi)

5. Benefit ibu- Dari kesibukan harian, ibu-ibu dapat berehat semasa anak "mengenyangkan diri"

6. Senang- Tarik anak yg sedang menangis itu dan berikan saja ruang pada anak untuk minum.
** Terlebih sangat senang berbanding susu botol dimana kita harus menyediakan serbuk kedalam botol, menyediakan air panas, menggoncang botol, merasa terlebih dahulu suhunya dan sbgainya.

7. Kasih sayang pasangan Adam dan Hawa juga semakin erat-
( byk lgi faedah yang tak aku bentangkan disini)

Jom kita breastfeed bila tiba masa?
Pst.. aku tidak punya pengalaman. Tapi bgi yg lebih mengerti, jom la kongsi.
Bagi yang mahu mmberi tapi telah tuhan tentukan utk tetap tidak ada, berdoa terus. Ok?


4 comments:

Edna Sinn said...

mak aku ckp die pon x breastfeed aku...
sbb tu kadang2 aku terjal kot...
haha...
nice blog btw~

myhann said...

*guna la jari kaki* :P

Ara Zainal said...

Jatuh cinta pada anak kecil...? Sy jugaa.. Mmg byk kebaikn breastfeeding ni. Xdpt di nafikn. I pn mau...! Hee.

Sarah H said...

Ara, jatuh cinta la juga sbb tu la i bljr apa yg i bljr kan :P

Hunn, jari kaki tak ckup la hahaha.

Qasiyh, klau camtu kau je la kasi kat bby kau :P